Traditionele en Contemporaine voorstellingen


Traditionele voorstellingen


De traditionele dans- en muziekvoorstellingen bestaan uit verschillende traditionele West-Afrikaanse dansen die worden opgevoerd onder begeleiding van traditionele muziekinstrumenten en bijbehorende attributen. Elke dans, elk lied, elke slag op de trommel vertelt zijn eigen verhaal, wat tot uiting komt in de verscheidenheid aan muziek en ritmes, de kleurrijke kostuums, de flow van de danspassen en indrukwekkende maskers. Met een scherpe blik op het land van herkomst, heeft de groep voor elke dans diverse maskers (bijvoorbeeld Zangbeto), kostuums en muziekinstrumenten tot zijn beschikking.



Forêt Sacrée neemt zijn toeschouwers mee naar de dorpen van Togo, waar deze dansen en muziekstukken tijdens dorprituelen worden uitgevoerd. De diepere betekenis van deze rituele dansen laat al een indruk achter bij enkel het horen van de naam…


Krounima, de dans van de maagd, Idjonbi, dans van de weerstand, T’bol, de vuurdans, Adjogbo en Gbékon, jagersdansen en de voodoo-dansen Sakpata (de God van de Aarde) en Shango (de onweersgod), zijn maar enkele voorbeelden van het brede repetoire van Forêt Sacrée.

Ook verzorgt Forêt Sacrée straattheater, waarbij vuureters aanwezig zijn en steltlopers op stelten van 3 meter hoog rondlopen en dansen (zie Festivals)




Maskers Zangbeto




Moderne dansvoorstellingen (Afro-contemporaine dans)


Onder leiding van choreograaf Ayaovi Kokousse, treedt Forêt Sacrée Obouibé ook op met eigentijdse dansstukken die vallen onder het Franse begrip ‘dance contemporaine Africaine’; moderne dans geïnspireerd op bewegingen uit de Afrikaanse tradities.


“Contemporaine en traditionele Afrikaanse dansen zijn enerzijds elkaars tegenpolen en anderzijds onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar traditionele dans een culturele uiting is van een groep binnen de sociale context, is contemporaine dans de weergave van een individuele choreograaf.” (Citaat: Geriëtte Mollink)



Enkele choreografieën die door Forêt Sacrée zijn opgevoerd zijn “La drague”; Het versieren, “Refugée”; Vluchteling, “Rencontre du jour et de la nuit”; Ontmoeting van de dag en nacht, “Freedom”; Vrijheid, “Voyage du mal”; Geen goede reis, “Le corps”; Het lichaam, “Kom, nu is de tijd”, het duet “Secret”; Geheim, en de solo “La rêve”; De droom.